Brusseleir


Koffie met Marietje Schaake
02/09/2009, 5:42 pm
Filed under: Europa

De Europese wijk in Brussel komt langzaam weer tot leven. Het is de eerste week van het nieuwe parlementaire jaar en een paar vroege Eurocraten aarzelen zich een weg naar de terrasjes op het Place de Luxembourg voor het Europees Parlement. Daar spreek ik af met Marietje Schaake (D66), één van de veertien nieuwe Nederlandse gezichten in het parlement en met haar 30 jaar de jongste Nederlandse vrouw, voor een kort gesprek over de start in Brussel.

Hoe vind je het?
‘Heel erg leuk. Voor het reces hebben we al ongeveer een maand gewerkt. Dat was nog allemaal zonder kantoor, een beetje als een nomade. Maar in Straatsburg vorige maand kregen we gelijk een setje sleutels. Wel apart: voor het eerst in m’n leven in Straatsburg en dan heb ik opeens een kantoor. Wel hingen er nog allemaal politieke posters van mijn voorganger. Maar goed, dat is zo gebeurd; zo groot zijn die kantoren niet.’

Wat deed je daar in Straatsburg?
‘Daar werden we geïnstalleerd tijdens de eerste voltallige zitting. Dat ging allemaal heel snel, zonder ceremonie. Niet eens een hand in de lucht of een plechtig “Ja, dat beloof ik”, maar je hebt natuurlijk al aan je kiezers beloofd waar je voor staat. We waren al snel gewoon aan het werk. Stemmen over de nieuwe voorzitter en andere bestuursleden van het parlement, groepsvergaderingen, voornamelijk procedureel. ’

Ikzelf raak nog al eens verdwaald in het parlement hier in Brussel. Jij?
‘Het lijkt inderdaad een doolhof, ik ben al wel eens verdwaald. Gelukkig heb ik twee assistenten die allebei al in het parlement hebben gewerkt, dus zij kennen letterlijk en figuurlijk de weg en begeleiden me heel goed.’

Je bent redelijk jong. Ben je de jongste?
‘Nee. Ook onder de Nederlanders niet, Daniël van der Stoep van de PVV is 28. Ik ben wel de jongste Nederlandse vrouw. In het vorige parlement was 10% onder de 40. Misschien dat het nu iets verschoven is, want als ik zo om me heen kijk zie ik redelijk veel jonge mensen. En met de helft nieuw gekozen leden beginnen we hopelijk hoe dan ook met een frisse start en veel energie.’

Dit is de eerste week van het nieuwe jaar. Toch hoor ik dat veel mensen nog op vakantie zijn. Nemen ze het wel serieus?
‘Ik kwam hier met de indruk dat er fractievergaderingen zouden zijn. Maar die zijn verschoven naar volgende week. Verder is het gebouw inderdaad nog vrij rustig. Maar ik hoop dat iedereen hard aan het werk is. De eerste week zijn er gewoon nog niet zoveel verplichtingen in Brussel. Vaak worden dit soort weken ook gebruikt voor werk in ieders thuisland. Wij Nederlanders zijn met de trein in een paar uur in Nederland, maar voor mensen uit Spanje en Griekenland bijvoorbeeld, is het een langere reis.’

‘Ik heb mijn Nederlandse collega´s ontmoet tijdens een borrel. Ook mijn PVV-collega’s die me heel aardig een lift naar huis gaven. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen in het EP en of hun mening over Europa verandert. Misschien dat ze ver van het hoofdkwartier in Den Haag ook open staan voor een wijdere blik op de wereld.’


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

